KPN maakt inhaalslag ten koste van Ziggo

25 oktober 2016

Ziggo is al sinds jaren marktleider op de markt van alles in 1 pakketten (vast internet, vaste telefonie en televisie). Deze abonnementen worden door analytici ook triple-play pakketten genoemd. Losse televisie abonnementen zijn voor de leveranciers niet heel erg rendabel waardoor aanbieders als Tele2, Ziggo, KPN en Telfort gebaat zijn om ook andere diensten hierbij aan te bieden. Bovendien speelt er nog een andere belangrijke factor hierbij een rol. Wanneer alles onder paraplu van één provider wordt aangeboden, dan zal er ook geen direct contact plaatsvinden van een concurrerende aanbieder met de klant. De life-time value van een klant bij de leverancier wordt hierbij verhoogd. Vanuit deze gedachte zijn volgens Aanbiedercheck, welke alle leveranciers van alles in 1 abonnement vergelijkt, de internet- en tv providers er alles aan gelegen om andere aanbieders buiten de deur te houden. De kortingen op alles in 1/ triple-play zijn om deze reden daarom ook aanzienlijk voor consumenten.

Consument weet alles in 1 pakket steeds beter te vinden

Bijna tweederde van de Nederlandse huishoudens neemt minimaal 2 verschillende diensten af bij éénzelfde aanbieder van internet, tv en telefonie. Bij een alles in 1 pakket wordt gesproken over een pakket van 3 diensten en hierbij is Ziggo met afstand marktleider, met een marktaandeel van circa 50% (gemeten in de zomer van 2016). Toch is er al zo’n 2 jaar sprake van een inhaalslag door KPN en haar dochteronderneming Telfort. KPN heeft nu een marktaandeel van ruim 25% en bij quad-play abonnementen (een 4 tal diensten, zoals vast internet, tv, vaste telefonie en mobiele telefonie) is KPN al marktleider. Nu is er dus ook sprake van een inhaalslag bij de alles in 1 pakketten.

Ziggo probeert aanval KPN af te slaan door fusie met Vodafone

Hoewel Ziggo met haar triple-play abonnementen marktaandeel af moet staan aan KPN probeert zij in de tegenaanval te gaan op het gebied waar KPN juist sterk is: alles in 1 abonnementen + mobiele diensten. Doordat Ziggo en Vodafone samen gaan kan er gebruik gemaakt worden van de sterke positie die Vodafone al decennia inneemt in het mobiele landschap. Door de krachten te bundelen heeft KPN ook op dit vlak er een serieuze concurrent bij gekregen.