Schade aan je telefoon: repareren of een nieuwe kopen?

9 juli 2018

Is je telefoon beschadigd geraakt? In dat geval heb je twee keuzes: het kapotte toestel laten repareren, of een geheel nieuwe telefoon kopen. Het is van verschillende factoren afhankelijk, wat de meest geschikte keuze voor je is. Denk bijvoorbeeld aan de leeftijd van het toestel en eventuele oudere beschadigingen aan de behuizing of het scherm hiervan. Een mobiele telefoon gaat over het algemeen drie tot vijf jaar mee. Mocht je toestel al drie of vier jaar oud zijn, dan kun je wellicht het beste voor een nieuw toestel kiezen. Bij een toestel van een of twee jaar is een reparatie meer dan rendabel in veel gevallen.

Reparatie aan het toestel uit laten voeren
Een toestel (laten) repareren kan tegenwoordig op verschillende manieren. Je kunt ervoor kiezen om je toestel via de leverancier hiervan te laten repareren. Wanneer het toestel binnen de garantie valt en niet door je eigen fout beschadigd is geraakt, zal dit in veel gevallen de goedkoopste (gratis) optie zijn. Mocht je de schade zelf veroorzaakt hebben of geen garantie meer krijgen, dan kun je voor een lokale telefoonreparateur kiezen. Dit is goedkoper dan het laten opsturen van je toestel.

Tip: is de telefoon beschadigd door iemand met een goede aansprakelijkheidsverzekering? In dat geval zal deze verzekeraar voor de kosten van het herstel van je toestel opdraaien.

Nieuwe telefoon kopen bij schade
Zoals eerder beschreven werd is het laten repareren van een toestel van drie of vier jaar oud, de moeite vaak niet meer. Verstandiger is het in zo’n geval om voor een nieuw toestel te kiezen. Mocht je nog een lopend sim-only abonnement hebben, dan kun je deze proberen om te zetten naar een abonnement met toestel. Het kan een behoorlijke investering vergen, wanneer je een toestel los aanschaft.