ISDN is al een poos geleden ter ziele gegaan nadat KPN de trekker er uitgetrokken had. Sindsdien zijn
het merendeel van de ondernemingen overgegaan op VOIP communicatie. En de meesten van hen
ontdekten, dat VOIP is eigenlijk een blessing in disguise. Of zoals Johan Cruijf zei: ieder nadeel heb
zijn voordeel. Want VOIP is vele malen flexibeler en kent ook meer toeters en bellen. Toeters en
bellen die voorheen eigenlijk alleen weggelegd waren voor de grote jongens. Maar die zijn nu ook
voor ZZP en MKB beschikbaar. In dit artikel zullen we een aantal van de meest interessante opties
blootleggen zodat ook jij wellicht hier je voordeel mee kunt doen.
Flexibel en wendbaarder dan telefooncentrale
Het voornaamste punt van VOIP is dat het flexibel is. Helemaal nu ten tijde van de COVID-19 crisis is
dit extra relevant geworden. VOIP stelt ondernemingen namelijk in staat om werknemers vanuit huis
te laten werken. Normaliter zou dit een probleem zijn, want thuis heeft men geen telefooncentrale.
Nu met VOIP is het zo dat dit niet uitmaakt. Waar men ook is, kan men verbonden zijn met het
telecommunicatie systeem. Zolang er maar proper internet voorhanden is. En dat is over het
algemeen geen probleem in Nederland.
Ook voor zakelijke trips of werken vanuit het buitenland als digitale nomade zijnde is VOIP uitermate
geschikt. Ook hier geldt, binnenkomende telefoongesprekken op het bedrijfsnummer komen gewoon
binnen bij jou op de laptop, of welk toestel dan ook dat maakt verder niet uit.
Toeters en bellen
We hebben allemaal wel eens gebeld naar een groot bedrijf. Je krijgt vaak te maken met een
welkomstbericht, een keuzemenu, en als het even tegenzit een wachtrij. Dit zijn allemaal functies die
professionele bedrijven gebruiken om de dienstverlening middels telecommunicatie naar een hoger
plan te tillen. Voorheen was dit lastig om te bereiken voor kleinere ondernemingen. Maar vandaag
de dag zitten dit soort functionaliteiten standaard inbegrepen bij een zakelijk VOIP abonnement.
Het is ook met een druk op de knop mogelijk om allerlei gunstige telefoonnummers vast te leggen.
Denk aan de voor bellers kosteloze 0800 nummers bijvoorbeeld. Of juist de 0900 nummers die jou als
ondernemer in staat stellen om de kosten van de hulplijn terug te verdienen. Of wat te denken van
regionale nummers zoals 010. Zo kun je je profileren als Rotterdam bedrijf, zelfs wanneer je strikt
genomen niet binnen de stadsgrenzen bevindt. Ditzelfde geldt ook voor het buitenland. Niet langer is
een fysiek adres in Duitsland benodigd om een Duits virtueel nummer te registreren en te hanteren.